dodofuglens nebbete notater

The Guardian of Suburbia

Posted in dyrisk, fotografi by Arnfinn Pettersen on 16.07.09

guardianofsuburbia liten

Tatt med et kamera jeg fortsatt ikke behersker og bearbeidet i et billedbehandlingsprogram jeg fortsatt ikke kan (Gimp, for å være presis), synes jeg ikke desto mindre at denne installasjonen i serien «dodofuglen fotograferer Oslos dyreliv» er blitt relativt vellykket.

Denne karen vokter nabohuset mitt (sammen med en tvilling på den andre portstolpen). Og det er i grunnen for nært sentrum til å kalles suburbant. Men skitt au, det låter bedre på den måten.

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bjørn Stærk said, on 17.07.09 at 6:17 am

    Jeg synes egentlig «The Guardian of Urbia» høres bedre ut, men om det er korrekt liksom-latin, det vet jeg ikke.

  2. dodofuglen said, on 17.07.09 at 1:23 pm

    Bjørn da, hva skjedde med Asterix-kunnskapen din? Det er selvsagt Urbania.

  3. Bjørn Stærk said, on 17.07.09 at 1:38 pm

    Den heter ikke det på engelsk, tror jeg. Det må isåfal bli «Vokteren av Urbania». Men jeg tror jeg foretrekker min versjon, uten sånne fancy-schmanzy litterære referanser.

  4. dodofuglen said, on 17.07.09 at 5:13 pm

    Og, hvis jeg skal være presis og selvkritisk, på norsk heter den vel strengt tatt Vrbania …

  5. Bjørn Stærk said, on 17.07.09 at 5:52 pm

    En riktigere oversettelse ville vært Gudenes herskapshus, hvis en skal tro pedantene i Wikipedia. Der leser jeg også at fortellingen hadde en satirisk brodd mot byggepolitikk i Frankrike på 1970-tallet.


Legg igjen en kommentar

