dodofuglens nebbete notater

«Solonedgangsvise for forvirrede dronter», av Von Nebb

Posted in anbefalt lesning, Fra Von Nebbs opptegnelser, lyrikk by Arnfinn Pettersen on 10.05.09

von nebbSkulle noen av dodofuglens lesere har snublet innom det eksellente blogtidsskriftet Knokkelklang, et tidsskrift utgitt av gode venner av den nebbete, vil dere muligens ha oppdaget at de i sitt nr. 3, som nettopp er lansert, publiserer tre dikt av Von Nebb. To av dem har allerede vært å lese på disse sider, men det tredje gjør sin debut der borte hos de knoklede.

Det dreier seg om diktet «Solonedgangsvise for forvirrede dronter», som viser Von Nebb fra sin mer fjollete side. Det befinner seg meget langt fra hans mer politisk engasjerte diktning, primært viet antivitalismens sak, og er mer å anse som blott til lyst.

Så det er, når diktet nå formidles også her, ingen grunn for de mer litteraturvitenskapelige av dere å begynne å lete etter dypere meninger, en aktivitet noen av mine lesere tidvis har vist en tilbøyelighet til. (Skjønt det har vært behagelig stille fra den fronten en stund.)

Uansett:

Solonedgangsvise for forvirrede dronter

Jeg våknet en morgen
Da solen gikk ned
Og sa til meg selv
”Hvilket hyggelig sted
Dette er!
Lurer på hvordan jeg
Endte opp her …”

Jeg lagde meg kaffe
Og spiste den opp
For det var i sannhet
En svært god kopp
Og så
Tok jeg skoene av
Og lot dem gå

Så skrev jeg et dikt
Om min gamle far
Som bodde lengst øst
I et badekar
Og drømte
Om innlagt vann mens han
Lå og svømte

Til middag spiste jeg
Kylling med ris
En svært pratsom fugl
Som på dannet vis
Underviste
I geometri mens jeg
Satt og spiste

Jeg la meg om kvelden
Da solen stod opp
Men sa klart i fra:
”Nå må det bli stopp
På det her
Det er bare tull, det
Er det det er

Så da ble det det

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Svein said, on 11.05.09 at 5:54 pm

    Jeg synes det er svært klare gjennombrudd her av et kaos som forsøkes behersket av orden, her forsøksvis representert ved rim og rytme.

    Og så
    tok jeg skoene av
    og lot dem gå

    Legg merke til at i de mest absurde ytringene er formen på sitt mest avanserte.

    På den annen side forsøker dikteren tilsynelatende ikke å skjule kaoset, hverken i tittelen eller i de omsnudde anvisninger av tid og sted. Dikteren prøver nok her å skjule sin manglende kontroll over sin forvirrede psyke og sin manglende virkelighetssans bak et dobbelt forsvar: Han vil vi skal tro at hans absurditeter bare er en dyktig dikters kontrollerte grep, mens han i virkeligheten knapt kan kontrollere og beskrive sin nære verden rasjonelt.

    «Drømte om innlagt vann» er en nøkkelsetning her: Dikteren drømmer (våte drømmer?) om det ville, av urdypet oppvellende, altoppslukende, jordomspennende vann, men drømmer likevel om det regulerte, om staten som leverer våre goder, om vannledningene som det borgerlige, regulerte samfunns arterier.

  2. dodofuglen said, on 11.05.09 at 7:23 pm

    Svein: a) Du overser helt det ødipale tolkningspotensialet i at det er diktstemmens far det er snakk om i dette badekaret. Og b) kan du få litt ekstra ammunisjon ved at jeg legger til at siste del av badekarverset var det Von Nebb, ifølge vedlagte notater, strevet absolutt mest med å få til.

  3. Svein said, on 11.05.09 at 7:49 pm

    Jeg syntes det ødipale var for opplagt, og muligens også en del av von Nebbs bevisste tåkelegging. (Dessuten er det ødipale sååå 70-talls pre-post-moderne!)

    Referansene til vann er viktigere, med de assosiasjonene dette gir om urkrefter, urstoffer (ikke samme elv neste gang, eller hva det var), og ikke minst det deluviale og eventuelt antedeluviale kaos og de konnotasjonene vann jo har til gudenes vrede/eskatologiske uberegnelighet (jfr Gilgamesh, Noah-fortellingen og Erlend Loe’s «Fakta om Finland»).

    At von Nebb har strevd med badekarverset, ser man jo av resultatet. At von Nebbs far «bodde lengst øst» er en interessant referanse som jeg må sjekke nærmere i blant annet Bullfinch. Men at en utdødd fugl er opptatt av øst, som ofte forbindes med gjenfødelse og guders gjenkomst, er et viktig spor.


Legg igjen en kommentar

