dodofuglens nebbete notater

Enda en Alice

Posted in carrolliana by Arnfinn Pettersen on 18.03.09

Til tross for innstendige løfter om det motsatte, later det til at en viss mulla er godt tom for ammunisjon. Er Alice-krigene over? Mullaen er ikke kjent for å gi seg lett, men han har vel tatt til vettet og innsett at han har møtt sin overmann …

Uansett, her viderebringes fire Alice-illustrasjoner av Gwynedd M. Hudson. De stammer fra 1922 og bærer her og der unektelig preg av inspirasjon fra så vel Tenniel (hertuginnen) som Rackham (skilpadden). Men fine er de, selv om hennes Alice-fremstilling ikke er av de beste.

hudson-alice-bill

hudson-alice-cook

hudson-alice-hatter

hudson-alice-griffon

9 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mad Mullah Hastur said, on 18.03.09 at 8:55 pm

    Mullaen har ikkje gjett seg, og har langtifrå møtt sin overmann, han har berre møtt si overtid.

    Skal sjå om eg kan få skutt ut nokre greier i helga, men hadde tenkt å konsentrere meg om Knokkelklang 😉

  2. svein said, on 19.03.09 at 5:58 am

    pinglete mullah. dårlig unnskyldning. jeg er på sykehus og kjeder meg! mer mer…

  3. dodofuglen said, on 19.03.09 at 11:10 am

    Uff da, det er kjedelig å kjede seg på sykehus. Tilbragte en gang en uke i isolat på det eneste rommet uten TV. Det var kjedelig det.

    Intet alvorlig håper jeg … ?

  4. Svein said, on 19.03.09 at 2:26 pm

    Ikke alvorlig nå lenger. Men åpning og utblokking av to blodårer rundt hjertet – moderat infarkt, sier journalen.Jeg kom inn tirsdag og skal hjem lørdag, og så feriere en månedstid før jeg snakker med sjefen om hvor mye jeg skal jobbe.
    Så nå får jeg mye tid framover til å tenke og underholdes av mine yndlingsbloggere.

  5. Svein said, on 19.03.09 at 4:24 pm

    http://www.mukyaa.com/figurinereview/34/2nd-lieutenant-alice-l-malvin
    Her er en mulig kobling mellom Alice og animeteamet i en tråd lenger nede.
    Eller…
    Har jeg kanskje for lite å ta meg til?

    Uansett blir vel dette noe anakront i fht «Alice-krigen» mellom fugl og mullah. Men der skjer det jo ingen ting!

  6. dodofuglen said, on 19.03.09 at 8:13 pm

    Svein skrev: «Så nå får jeg mye tid framover til å tenke og underholdes av mine yndlingsbloggere.»

    Skal gjøre mitt beste, men vi har termin på en ny liten dodo på tirsdag, så alt er en smule i det blå.

    Pass på deg selv.

  7. svein said, on 20.03.09 at 7:07 am

    wow! for all del. det største som finnes! lykke til for deg og dodofruen!

  8. Svein said, on 21.03.09 at 8:34 am

    http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/arts/1630146.stm

    Her får vel begge sider i «Alice-krigen» litt?

  9. dodofuglen said, on 21.03.09 at 10:30 am

    Svein: Boken og forfatteren fremstår som genuint fryktelige. Jeg falt for følgende sitat:

    «She argues that although Carroll was attracted by and loved children he never acted on those feelings.

    «We tend to think of things in a very crude 21st Century terms; either he’s a paedophile or a child molester or he’s this innocent reverend,» she says.»

    Hun synes å gå ut fra at en pedofil er en som faktisk forgriper seg på barn og at Carroll derfor ikke var pedofil. Men er ikke nettopp dette grunnen til at vi har de to ordene «pedofil» og «overgriper»? En pedofil har en seksuell dragning mot barn, men handler ikke nødvendigvis på bakgrunn av den. Omlag som Carroll.


Legg igjen en kommentar

