dodofuglens nebbete notater

Tentakler, tentakler, tentakler

Posted in film, kuriosa by Arnfinn Pettersen on 16.03.09

Den altovernettværende Bibliotekmann gjorde meg oppmerksom på denne … øh … særegne og … eh … utvilsomt ganske … øh … tentaklede traileren for en film man bare … liksom … på en måte … se. Tror jeg.

Kan du hjelpe med en oversettelse, Harald?

_____

Oppdatering: Bibliotekmann vrir skruen et ekstra hakk – her er lenker til hele filmen:

del 1del 2del 3del 4del 5del 6del 7del 8del 9del 10

Tekstet er den også, så vi trenger visst ikke teologisk assistanse allikevel.

11 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mad Mullah Hastur said, on 17.03.09 at 10:22 am

    Dei er frykteleg rare dyr desse japanarane ;-P

  2. dodofuglen said, on 17.03.09 at 10:55 am

    Litt underlige er de unektelig. Veldig underlige når sant skal sies. Men FOR noen tentakler.

  3. Mad Mullah Hastur said, on 17.03.09 at 1:49 pm

    Dei er openbart frå ein annan planet, seier eg.

    Er det meininga at eg skal kaste meg over filmen i sin heilheit no og la vere å sakshandsame det som ligg framfor meg? 😀

  4. dodofuglen said, on 17.03.09 at 2:04 pm

    I så fall er en omtale velkommen. Jeg har ikke tid.

  5. Harald said, on 17.03.09 at 8:25 pm

    Hui! Enda godt at du fant en tekstet utgave, ellers hadde dette tatt tid! Tid jeg ikke har, ettersom den nye biskopen er på introduksjonsrunde i prostiet om dagen…

    Men til filmen: Det er helt åpenbart en parodi, dette, med referanser til alle mulige slags mer eller mindre klassiske kampsportfilmer. Hvem som står bak vet jeg sannelig ikke. Jeg har ikke helt oversikt over hvem som er noe i Japansk komibransje for tida, har ikke bodd i landet siden ’96…

    Men en større kampsport-outsider enn en akkar på land skal man vel kanskje lete lenge etter.

    Et par oversettelser fra traileren, bare for å vise at jeg faktisk kan hvis jeg vil: 😉

    – Tittelen «Ika-resuraa» = «Ika-wrestler». «Ika» = akkar. (Blekksprut heter for øvrig «tako»).
    – Det riktig rørende kvinnelige utbruddet «Daite! Motto tsuyoku!» (under det romantiske øyeblikket som begynner rundt 1:00) betyr «Hold meg! Enda hardere!» Det er jo en frase det kan være nyttig å ha på repertoiret under din neste Japan-reise.

    Og så et lite ekskurs helt til slutt: Til dette med kvinne og akkar i forhold med mer eller mindre seksuelle undertoner, så skal du ikke se bort fra at en del kunsthistorisk orienterte japanere vil assosiere til dette velkjente bildet av Hokusai. (Det er mulig at dette bildet kan forklare i hvert fall noe av bakgrunnen for tentakkel-fascinasjonen innenfor visse forgreininger (sic!) av den japanske hentai-industrien.)

  6. dodofuglen said, on 17.03.09 at 9:50 pm

    Takk for innsatsen, Harald. Og selv jeg assosierte tentaklene til Hokusai-bildet, så så veldig japansk og kunsthistorisk trenger man ikke være.

    Og det der med japanere og tentakler har alltid foresvevet meg å være en smule … rart.

  7. Harald said, on 17.03.09 at 10:18 pm

    Bare hyggelig!

    Siden jeg er nokså-japaner (eller i hvert fall bittelitt) vet jeg liksom ikke helt hva jeg kan forvente at norske bloggere har av kjennskap til tema som Hokusai og grisete tegneserietrender. Det er godt å se at den japanske kulturarven får den oppmerksomheten den fortjener – også blant utdødde fugler.

    Og når det gjelder dette med japanere og tentakler aner jeg virkelig ikke hvor jeg skal begynne å nøste engang. Men «rart» er en helt grei begynnelse.

  8. Harald said, on 17.03.09 at 10:25 pm

    Siden jeg likevel har begynt å henvise til Wiki, så kan jeg jo gjøre oppmerksom på at de faktisk har en liten artikkel også om tentacle erotica. Koblingen mellom Hokusai-tresnittet og legenden om Tamatori er opplysende, synes jeg.

  9. svein said, on 19.03.09 at 6:02 am

    ut fra mine .. eh.. studier av japanske tegneserier med tentakler tror jeg harald bør vente til biskopen er reist.

  10. dodofuglen said, on 19.03.09 at 11:12 am

    Hvis du ikke er så bekymret for biskopen, Harald, er dette absolutt et tema noen av oss kunne tenke oss å lese mer om. Det samme er mangt annet tilknyttet det rare landet i Øst. Japan inntar stadig mer av populærkulturen, samtidig som de fleste av oss ikke skjønner noe som helst.

  11. Svein said, on 26.03.09 at 9:11 am

    Nå som biskopen er reist, kunne det vært spennende om Harald kunne belyse det der med japanere og tentakler litt mer.


Legg igjen en kommentar

