dodofuglens nebbete notater

«En Meget Dyster Mann», av Von Nebb

Posted in Fra Von Nebbs opptegnelser, lyrikk by Arnfinn Pettersen on 23.02.09

von-nebbFør han forsvant – ja, før han rent sagt døde ut – overlot min gode, om enn noe eksentriske venn Von Nebb et manuskript i min forvaring; sammen med grundige, men svært forvirrende, instruksjoner om hva som skal gjøres med det. Jeg tror han ønsket at jeg skal publisere det sånn litt etter litt, når tiden er moden for det. Men jeg er sannelig ikke sikker.

Deres vert er uansett i et heller grettent humør i dag, så tiden er derfor funnet moden for første blad i serien «Fra Von Nebbs opptegnelser», diktet «En Meget Dyster Mann»:

En Meget Dyster Mann

Jeg er en meget dyster mann
Jeg har en paraply
Og jeg har en venn som nylig hjalp
En flodhest med å fly
Men om den faller ned igjen
Så er jeg trygg for den, min venn
For jeg har paraply

Jeg er en meget dyster mann
Jeg tenker ofte at
Det er vanskelig å klatre opp et
Fjell som er helt flatt
Og da jeg skulle prøve og
Kom til topps, hva skjedde så?
Jo, jeg fant igjen min hatt

Jeg er en meget dyster mann
Og har vært det nå en stund
For jeg har en venn som har en venn
Som tror han er en hund
Han biter gjerne postmannben
Og av og til er han for sen
Til kaffe, uten grunn

Jeg er en meget dyster mann
Og det er meget trist
At min onkels bror, min far
Tror det er noe jeg har spist
Som har gjort meg til den mann jeg er
Den dystre mann som sitter her
Og rimer målbevisst

10 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Svein said, on 24.02.09 at 4:40 pm

    Jeg var en meget lystig mann
    Med egen paraply
    Den stengte ute slaps og vann
    Og hjalp meg til å fly
    Så klatret jeg med møye opp
    Det flate fjellets bratte topp
    Med paraply mot sky

    Der sto en mann med nebb og hatt
    Men uten paraply
    Han så så dystert på meg at
    Jeg snudde for å fly
    Men han tok voldsomt meg igjen
    Nå går jeg ensom rundt, min venn
    Foruten paraply

  2. Dodofruen said, on 26.02.09 at 12:16 pm

    Jeg håper dodofuglen passer på at manuskriptet til Von Nebb oppbevares under trygge forhold, dodofruen kan personlig anbefale et sted der det oppbevares opptil flere manuskripter fra andre utdødde forfattere. Ellers vil hun sterkt oppmuntre til publisering av flere av Von Nebbs etterlatte dikt!

  3. Svein said, on 26.02.09 at 5:08 pm

    Jeg støtter dodofruens ord
    – foruten paraply –
    om at von Nebbs utdødde ord
    blir blogget her påny
    for målbevisste rim de er
    vel egnet til å bringe nær
    en mann med dystert ry

  4. dodofuglen said, on 27.02.09 at 11:33 am

    Dodofruen: Von Nebb var meget klar på at jeg ikke må overlate manuskriptet til andre. Jeg får ikke en gang vise det til noen. Jeg kan kun gjengi tekster fra det.

    Og siden det later til å være et folkekrav, skal dere ikke se bort fra at det kommer mer fra Von Nebbs henfarne fjærpenn når tiden er inne.

  5. Svein said, on 28.02.09 at 9:03 am

    Såklart det er et folkekrav
    – fra folk med paraply –
    at vi får høre mere av
    den dystres penn påny
    vi vil jo vite hvem han var
    og ryktet om han faktisk tar
    med andres paraply

  6. Didrik said, on 28.02.09 at 9:18 am

    Som sekretær for Lord Bassington-Bassington overbringer jeg herved et spørsmål fra ham:

    Oppdaget den gode Von Nebb, som åpenbart var en poet av rang, noensinne gleden over å bruke sin paraply til å hytte mot unge mennesker? Dette er nemlig en av Lord Bassington-Bassingtons favorittbeskjeftigelser. Særlig dersom det er denne gudløse ungdommen det hyttes mot.

  7. Svein said, on 28.02.09 at 9:43 am

    Nå legges kanskje mye press
    på en som er dødd ut
    han kan jo ikke sykmeldess
    som store fjellets Knut
    Men hytting mot de unge er
    et tidsfordriv jeg og har kjær
    når ut skal livets grut

  8. Lady Mju said, on 01.03.09 at 8:23 pm

    Kan det være at Dodofuglen har manuskriptet til Von Nebb på utlån fra Akashabiblioteket?

  9. dodofuglen said, on 01.03.09 at 9:18 pm

    Vel er Von Nebb utdødd, men han vil neppe se pent på å bli forbundet med denslags kryptookkult sludder. Hmfr.

  10. dodofuglen said, on 02.03.09 at 8:46 pm

    Didrik og Svein: Von Nebb var en fulg av sterke meninger, men oftest ikke en handlingens fugl. Han møtte ungdommen med taushet og forakt og forbeholdt sin paraply for gamle damer som trenger seg inn på trikken før andre er kommet seg av.


Legg igjen en kommentar

