dodofuglens nebbete notater

En herlig høst

Posted in musikk by Arnfinn Pettersen on 22.02.09

Jeg satt over lunsj her om dagen og diskuterte musikk med min gamle venn veterinæren, slik vi gjerne gjør. Jeg forsøkte å forklare et av mine nye favorittband for ham.

Mostly Autumn er et av disse bandene som, når du har hørt dem, virker aldeles innlysende. I den forstand at det er en kombinasjon av elementer som passer perfekt sammen. Ingen av dem er i seg selv originale, men fordi de passer så godt til hverandre, virker det innlysende at noen må ha tenkt på å kombinere dem for lenge siden.

Vi snakker én del folkrock, én del beatlesk, harmoniorientert pop og én del svevende prog, a la Pink Floyd på sitt mest melodiske eller Renaissance (mark 2) på sitt beste; blandet sammen i en gryte av moderne hippieestetikk med litt goth i kantene og med en glitrende kombinasjon av mannlig og kvinnelig vokal i front.

Reslutatet er … innlysende. Og usedvanlig bra. Som følgende tre videoer, den første en promo, de to andre liveopptak, vitner om:

Som sagt: Fabelaktige greier. Klassisk rock. Pent og pompøst. Storslagent og søtt. Og uten et hipsterben i kroppen. Det er nesten ufattelig ukul musikk. Og dodofuglen elsker det.

Det er mulig å komme opp med ting som ligner. Jethro Tull på sitt mest folky. Eller nyere Steeleye Span på sitt mest rocka. Men samtidig som det er aldeles uoriginalt, i den forstand at ingen elementer er nye, er det også svært originalt, i den forstand at ingen har kommet opp med denne kombinasjonen før.

Noe av det nærmeste er 80-tallsfolkproggerne i Iona, men de er mye mer svevende. Av nyere slektninger er Karnataka noe av det nærmeste. (Så nære at Karnatakas gamle fløytist Anne-Marie Helder, ved siden av å fronte Panic Room nå også spiller med Mostly Autumn.) Eller Mermaid Kiss, som akkurat nå ruller i bakgrunnen.

Men begge disse, ved siden av band som Breathing Space, Panic Room (som forøvrig har heltinnen fra forrige post, Lizzie Prendergast, tungt inne på sin debut-CD) og The Reasoning, er alle deler av samme scene som Mostly Autumn, hva tidsskriftet Classic Rock har omtalt som  neoprog-scenen.

Hvilket bare er en omstendelig måte å si det jeg har sagt hele tiden på: Mostly Autumn er det beste bandet Dodofuglen har oppdaget på en stund. Og denslags gleder dens utdødde ben usigelig.

6 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lady Mju said, on 23.02.09 at 7:39 pm

    Hm, jeg tror jeg må vente et par år til før jeg begynner å like Mostly Autumn. Harmoniorientert pop og én del svevende prog kan jeg leve med. Moderne hippieestetikk med litt goth i kantene er bra. Jeg er litt hippie i smaken for tiden. Folkrock har jeg hatt sans for før. Men beatlesk, det bare går ikke. Men flott navn 🙂

  2. dodofuglen said, on 23.02.09 at 9:48 pm

    Mju: Jeg kunne forsåvidt like godt skrevet kinksk. Og kanskje passer det bedre, jfr. den øverste videoen. Er det mer fristende da?

  3. Svein said, on 24.02.09 at 4:43 pm

    Klart det er mer tilfredsstillende for ens eget ego å si at «musikken din er teit». Det er knapt noe vi har mer glede av hjemme hos oss enn å mobbe hverandres musikksmak.
    Men jeg er nødt til å innrømme det: Dette likte jeg. Særlig når progen svever som heftigst.

  4. dodofuglen said, on 24.02.09 at 11:42 pm

    Svein: Det låter vesentlig bedre på plate. Hvis du tilfeldigvis skulle ha et abonnement på eMusic, kan de to siste platene deres lastes ned derfra.

  5. Svein said, on 25.02.09 at 9:05 pm

    Takk for tipset om eMusic, men jeg prøver å motstå slike fristelser. Jeg har allerede eClassical, og har oppdaga bl.a Bruch og Franck. Det har noe med at kona også har tilgang til kontoen min på nettbanken, og at vi har kjøpt nyere bil, og sparer til ferie og i det hele tatt. Livet kan være hardt, og konjakken er snart tom, og veiavgiftregninga er kommet på både ny og gammel bil, og det er to og en halv uke til lønningsdag.
    *Sukk*
    Så jeg må nøye meg med YouTube.

  6. dodofuglen said, on 25.02.09 at 9:39 pm

    Jeg har vurdert eClassical, men synes det er altfor dyrt. Fra eMusic laster jeg ned klassiske plater fra selskaper som Naxos og Harmonia Mundi for (med min deal på 100 låter i måneden) ca en krone og femti øre pr. spor.


Legg igjen en kommentar

