dodofuglens nebbete notater

Klokkene klinger for Crow Crag

Posted in film by Arnfinn Pettersen on 16.02.09

crow_cragHva er din film – filmen du begynner å sitere fra når alkolholinntaket har nådd et bestemt nivå og det ikke lenger er tvil om at det er en god kveld og vil bli en katastrofal morgendag? Blues Brothers? Spinal Tap? Monty Pythons samlede verker? Norske byggeklosser?

For dodofuglen er det ikke tvil: «We want the best wines available to mankind.» «We’re approaching the end of the greatest decade of mankind. And as Big Ed son consitently have pointed out: We have failed to paint it black.» «Tell him if you must, I no longer care. I mean to have you even if it must be burglary. » «We are indeed drifting into the arena of the unwell.» «Flowers are essentially tarts; prostitutes for the bees.» Og vi foretrekker selvsagt «a young, firm carrot». Skulle bare mangle.

Withnail & I, med andre ord.

Senest i går ble jeg gjort kjent med Crow Crag Collective, som samler inn penger for å redde Sleddale Hall, onkel Montys sted på landet. Og i dag … i dag blir det klart hva som skjer med huset.

La oss sammen krysse vinger. Og hvis du trenger å bli minnet om filmes geni: Sitater galore finner du her.

_____

Oppdatering: Den triste nyheten er at det var til ingen nytte. Sleddale Hall ble solgt for 265 000 pund. Hvilket betyr at kollektivet manglet godt og vel 236 000. Jeg slipper i det minste å være lei meg for at jeg aldri rakk å love mine femti pund til prosjektet …

11 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mad Mullah Hastur said, on 16.02.09 at 3:12 pm

    Ååååh! Fine filmen!

    Det er ein klassikar ja, sjølv om eg frykter at eg ein dag ender opp som Uncle Monty… (difor ser du meg aldri i strikka vest :-P)

  2. dodofuglen said, on 16.02.09 at 9:26 pm

    Jeg skjønner ikke helt problemet. Jeg kan godt tenke meg å ende som onkel Monty (bare mindre ensom, mindre homo og mindre). Og jeg ser staselig ut i strikkevest.

  3. Mad Mullah Hastur said, on 16.02.09 at 9:29 pm

    Det er det, eg ser ikkje for meg at eg kan bli som onkel Monty utan å vere einsam, homo og… vel… onkel Monty.

    Det har sin sjarm… men eg trur ikkje det fell i god jord i moskeen den dagen eg byrjar å tafse på den lokale imam. Slikt ek’je halal! ;-D

  4. dodofuglen said, on 16.02.09 at 9:35 pm

    Jeg får kanskje nøye meg med Richard Griffith. For eksempel som detektivkokk i Pie in the Sky, en serie jeg akkurat kom på at jeg savnet.

  5. Jack B. Quick said, on 17.02.09 at 4:46 pm

    Heilt klart ein av dei beste filmane gjennom tidene. Ikkje berre er filmen i seg sjølv så full av sinnsjuke situasjonar og geniale sitat, men det er minst like mange sinnsjuke anekdotar rundt innspillinga. Det levnar ingen tvil – Bruce Robinson er mannen for The Rum Diary.

  6. Jack B. Quick said, on 17.02.09 at 4:48 pm

    (der skulle det vere ein html-tag, men eg gløymde sjølvsagt ein «, så den funkar ikkje… ahem…

  7. Jack B. Quick said, on 17.02.09 at 4:48 pm

    (der skulle det vere ein html-tag, men eg gløymde sjølvsagt ein «, så den funkar ikkje… ahem… )

  8. Jack B. Quick said, on 17.02.09 at 4:49 pm

    (eg held visst fram med å drita meg ut her… Dodo, do you mind?)

  9. […] dodofuglens nebbete notater, Times […]

  10. dodofuglen said, on 17.02.09 at 9:34 pm

    Jackie me boy: Dodofuglen er en meget tilgivende fugl. Men kunne du ikke bare lime inn den lenken på gamlemåten, du vet, som sånn derre tekst?

  11. Jack B. Quick said, on 17.02.09 at 10:12 pm

    Kunne vel gjort dét. Men det ser så mykje meir fancy-schmancy ut med html-tag! (ganske openbart no at eg ikkje akkurat sit på så store l33t haxxorz zki11z, men det er lov å prøve å vere fancy-schmancy likevel! Cue «Well, la-dee-dah!»-fengelsbetjenten i Springfield Penetentiary).


Legg igjen en kommentar

