dodofuglens nebbete notater

Stem på Faramir!

Posted in tolkiana by Arnfinn Pettersen on 14.02.09

faramirJeg brukte flere år på å like Ringenes Herre-filmene. Ikke fordi de ikke er gode, men fordi jeg trengte tiden til å tilgi de verste endringene i manus.

Jeg har med årene lært meg å leve med dem. Men jeg har ikke tilgitt. Det skal du vite Peter Jackson: Jeg har ikke tilgitt!

TheOneRing.net vet at sånne som meg er der ute. Og avholder en avstemning over spørsmålet «If you could change ONE plot element from Peter Jackson’s LOTR that was either omitted or changed from the the original text, which would you choose?»

Blant alternativene er fraværet av Tom Bombadil og besudlingen av The Shire. (I skrivende stund på henholdsvis annen og første plass.) Jeg tar ikke denslags så tung. Det er triste men forståelige prioriteringer. (Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor Jackson ikke kunne klistre opp en plakat med «17 years later» før Gandalv vender tilbake, så ville utviklingen i mellomtiden gitt mening.)

For meg var det ikke tvil: Faramir! Hvordan kunne de? Hvordan kunne de ta den mest edelmodige og heroiske av alle karakterene i boken og gjøre ham til en fjollete tullebukk?

Ja, jeg har sett kommentarsporene, jeg kjenner begrunnelsen. Den holder ikke. Hvordan kunne de?

Så min stemme gikk til «Faramir parting ways with Frodo and Sam at Henneth Annun, instead of dragging them to Osgiliath». Skjønt «The Entmoot resulting in the decision to go immediately to war against Saruman, instead of the decision to do nothing» var en svært aktuell kandidat.

Gjør din demokratiske plikt. Gi din stemme du også. Stem på Faramir!

16 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Asbjørn Dyrendal said, on 15.02.09 at 10:29 am

    Enig i at det går fint an å leve med fraværet av Bombadil og en mindre slagscene mot slutten (skjønt det ville ført til litt mindre søtsuppe i de ca tusen avslutningsscenene). Men som den utdødde vet godt har jeg en annen favoritt.

    Selv om behandlingen av Faramir var ille har jeg en slags vag forståelse for den. Ikke at jeg liker den. Den burde definitivt vært endret. Men det som virkelig står som grotesk, er behandlingen av entene. De reduseres til omtrent bare komiske karikaturer, og resultatet er en skikkelig kjip forflating av det universet Tolkien streker opp.

    Hvordan bare 4% kan velge å stemme for det alternativet forstår jeg ikke.

  2. […] Stem på Faramir! « dodofuglens nebbete notater. Kategorisert under: Klipp Tags: ringenes […]

  3. knirk said, on 16.02.09 at 8:51 am

    Ååååå, så utrolig kul blogg som jeg helt tilfeldig fant. Jeg skal stemme! Ja, det skal jeg.

  4. dodofuglen said, on 16.02.09 at 9:35 am

    Knirk: Takk. Det rødmes.

  5. Svein said, on 16.02.09 at 7:40 pm

    Jeg prøvde å adlyde din befaling, Oh nebbete, men fant ikke ut hvordan jeg avgir stemme. Kan du opplyse meg, Oh digitale utdødde!

  6. Svein said, on 16.02.09 at 7:43 pm

    Jeg prøvde igjen, og nå fikk jeg stemt. Første gang så jeg bare resultater. Jeg skal stemme en gang fra jobben i morgen også, hvis Digitale Gardermoen Innovasjon slipper denslags igjennom.

  7. dodofuglen said, on 16.02.09 at 9:27 pm

    Svein: Godt, gitt at du stemte på Faramir selvsagt.

  8. dodofuglen said, on 16.02.09 at 9:28 pm

    Og Asbjørn: Det var, eh, enten eller skjønner du.

  9. Svein said, on 16.02.09 at 10:04 pm

    Såklart jeg stemte på Faramir. Selv om jeg savner Bombadil, og gjerne skulle sett Treebeards hule, syns jeg filmene er lange nok som de er.

  10. dodofuglen said, on 16.02.09 at 11:11 pm

    Jeg savnet også Bombadi, men skulle Fellowship vært lengre (og det kunne den gjerne vært for min del) ville jeg heller hatt en riktigere versjon av hvordan Frodo & co forlot The Shire.

  11. snirkelsnorkel said, on 17.02.09 at 9:11 am

    Som formann, kasserer og sekretær i Folkeaksjonen mot Liv Tyler anser jeg scenen der Liv – som jeg nekter å omtale som Arwen her – overtaler Elrond til å bli værende i Midgard i stedet for å flykte som det mest graverende. Har ingen ting med boken å gjøre og er totalt out of character for Elrond. Jeg kan ikke forestille meg Elrond rømme til Valinor, før ville han «made a last stand» i Kløvendal.

  12. dodofuglen said, on 17.02.09 at 10:43 am

    Når vi er inne på alver, er alvene som plustelig dukker opp før slaget ved Helms Deep også en interessant kuriositet. Heldigvis får de som fortjent.

  13. KEE, Skien said, on 17.02.09 at 2:24 pm

    Hælvetes Arwenkjør. Kan jeg stemme henne ut? På irritasjonsskalaen er dette over både forræderiet mot Faramir, forglemte enter og en alt for tidlig død for Sarumann.
    En Balrog copypasted direkte fra DOOM-spillene trekker også ned, men ikke ¨på langt nær i samme grad.

  14. dodofuglen said, on 17.02.09 at 9:36 pm

    Vi har alle våre problemer. Noen har problemer med Liv Tyler. Dem om det.

    Selv om det var å overdrive å nesten ta livet av Aragorn i filmenes teiteste slag, bare for at han skal drømme om Liv Tyler, så hun kan få være med i toeren …

  15. snirkelsnorkel said, on 19.02.09 at 3:32 pm

    For ikke å si «bare for at han skal drømme om toeren til Liv Tyler…»

    «Selv om det var å overdrive å nesten ta livet av Aragorn i filmenes teiteste slag, bare for at han skal drømme om Liv Tyler, så hun kan få være med i toeren»

  16. dodofuglen said, on 19.02.09 at 11:14 pm

    Tsk, tsk, tsk, snorkelgutt, hold den grisete fantasien for dem selv. Nøff!


Legg igjen en kommentar

