dodofuglens nebbete notater

«Could it be a faded rose from days gone by?»

Posted in musikk by Arnfinn Pettersen on 10.02.09

Jeg burde muligens vite bedre enn å gi meg inni en diskusjon om tolkninger av Alice. Det leder en litt for raskt over til det ubehagelige temaet «menn som sikler på småpiker».

Min gode venn den gale mullaen har kommet med et tilsvar til mitt tilsvar til hans osv. Et tilsvar jeg skal gi mitt tilsvar til når tiden er inne. Det er den ikke før forkjølelsen slipper noe av taket på hjernecellene mine.

Men siden vi nå er inne på temaet … vel, så tenkte jeg at vi trengte litt relevant musikk. Nærmere bestemt kjernesunn, tradisjonell amerikansk redneck-musikk, fremført av piker sånn mer eller mindre i den rette alder. (Og nei, jeg mener ikke Prussian Blue.)

Tanya Tucker er en artist som med årene har laget noen gruelig triste greier. Men en gang i tiden, nærmere bestemt i 1972 og 1973, spilte hun inn et par fantastiske countryplater, fulle av sanger med en litt livstrett verdensanskuelse, fremført med en stemme som høres ut som den har levd på bourbon og sigaretter en god stund.

Hvilket var litt rart, siden frk. Tucker på det tidspunkt var tretten år gammel. Det ble da også litt bråk rundt det hele, ikke minst rundt hennes innspilling av David Allan Coles Would You Lay with Me (In a Field of Stone).

Her synger hun derimot sin aller første hit, Delta Dawn, som heller ikke har den aller mest kjernesune historien å fortelle:

Tuckers magi varte bare et par plater. Stemmen var hennes egen og den forble selvsagt, men i 1975 forlot hun Columbia til fordel for MCA. Da forsvant også hennes produsent, Billy Sherrill, ut av historien.

Uten Sherrill var Tucker bare enda en talentfull countrysanger uten retningssans. Dessuten ville hun så gjerne bli rockestjerne …

Det var Sherrill som var trollmannen i denne historien. Om enn en trollmann som visste å spille svært bevisst på motsetningene i en artist som på samme tid var en småjente og låt som Eartha Kitt. Resultatet var som om det var datteren heller enn moren som sang Harper Valley PTA.

Alt dette til tross, i en kort periode var Tucker verdens beste countryartist. Jeg er den lykkelige eier av en CD som inneholder de to første platene hennes. Og det er et sjeldent stykke perfekt musikk.

Og når jeg virkelig trenger å komme i godt humør, setter jeg på I Believe the South is Gonna Rise Again:

«I believe the South is gonna rise again/But not the way we thought it would back then/I mean everybody hand in hand/I believe the South is gonna rise again.»

Ikke helt Prussian Blue …

9 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mad Mullah Hastur said, on 10.02.09 at 9:20 am

    Kjempefint. Intet er som litt køntry dei første timene på jobb.

    Men ein ting; kva er dette med Prussian Blue? Har du fått dei på hjerna? Alle veit om mitt forhold til jentene, men kan vi få eit lengre innelgg frå Dodofuglen om hans kjærleik for dei kjernesunne tvillingjentene??

  2. dodofuglen said, on 10.02.09 at 10:36 am

    Hva det er med meg og Prussian Blue? En. Nei. Vel. Altså. Eh … La oss bare si at det er veldig mange Prussian Blue-videoer på YouTube …

    Og Saga. La oss ikke glemme Saga.

  3. Mad Mullah Hastur said, on 10.02.09 at 10:41 am

    Du… eg er stygt klar over det. Eg skaffa meg tross alt komplett diskografi òg ;-P

    Men eg etterlys framleis ein lengre Dodologisk presentasjon av Prussian Blue. 500 – 1000 ord ;-D

  4. dodofuglen said, on 10.02.09 at 10:43 am

    Tja. Kanskje. Eller kanskje ikke.

    Men generelt må jeg innrømme at tanken på å høre på PB, uten å samtidig se dem, virker meningsløst selvplagende.

  5. Mad Mullah Hastur said, on 10.02.09 at 10:45 am

    Eg ser på det som ein slags festaktivitet. Alltid like artig å gå på fest med framandfolk, sette på Prussian Blue og ta tida. Det kan ta ei stund før nokon reagerar på kor falsk og jævleg det er… og då snakkar eg ikkje berre om musikken ;-D

  6. Jack B. Quick said, on 10.02.09 at 9:58 pm

    You guys…

  7. dodofuglen said, on 10.02.09 at 10:27 pm

    Hva er’e med oss?

  8. Svein said, on 11.02.09 at 7:53 am

    Det er det flere av oss som lurer på. Men jentene er søte de.

  9. Mad Mullah Hastur said, on 11.02.09 at 7:43 pm

    Pish posh, eg og Dodofuglen er vel særs normale gentleman med kanskje litt overdreven interesse for victoriansk kultur og gjerne litt folkemusikk?


Legg igjen en kommentar

