dodofuglens nebbete notater

Den sanne Alice

Posted in carrolliana by Arnfinn Pettersen on 06.02.09

Min gode venn den gale mullaen har postet tre klipp fra en, eh, musicalversjon av Alice in Wonderland.

En litt lettkledd sådan. Det er for all del … fascinerende, på en litt … fascinerende måte. Men det får da være grenser. Humf.

For å rette opp den carrollianske balanse i blogosfæren, ser jeg mer derfor nødt til å minne om hvordan det egentlig skal se ut:

alice-rackham-mary-ann3

alice-rackham-pig2

alice-rackham-teaparty2

alice-rackham-cards

Arthur Rackham, selvfølgelig. Fra 1907. Inntil da hadde man måttet nøye seg med Tenniels drodlerier. (Og et par andre desperate forsøk, som burde få forbli i glemselen.)

7 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mad Mullah Hastur said, on 06.02.09 at 11:50 am

    Er dette ei utfordring til å ta dette vidare? Eg har meir material i hyllene mine og har vurdert å forfatte ei kort innføring i Alice’s alternative historie… for kven kan vel gløyme klassikarar som Alice in Acidland?;-D

  2. dodofuglen said, on 06.02.09 at 11:57 am

    Du er velkommen til å oppfatte det på den måten, o du krenkende blasfemiker av den sanne carrolliana. Men det vil bli hevnet. Det vil så absolutt bli hevnet.

  3. Mad Mullah Hastur said, on 06.02.09 at 11:58 am

    No høyres du ut som ein viss katolsk kollega av meg. Handsken er plukka opp… eg må berre gjere… arbeidsplikta først. Så i løpet av helga min gode mann!

  4. dodofuglen said, on 06.02.09 at 12:00 pm

    Vel, katolikkene har en stolt tradisjon med å håndtere kjetterier og annen uhumskhet. Det er meget man kan lære, til tross for regjeringens feige avbikt i blasfemispørsmålet. La meg bare smøre tommeskruene og spisse jernjomfruen først …

  5. Mad Mullah Hastur said, on 06.02.09 at 12:05 pm

    Uhm… (med frykt for å vere forutsigbar) eg venta altså ikkje den spanske inkvisisjonen!

  6. dodofuglen said, on 06.02.09 at 12:08 pm

    Det ække no gæærnt i å værra forutsigbar. Ikke i det hele tatt.

    Og ingen venter den spanske inkvisisjonen!

    (Se, jeg kan jeg også.)

  7. Mad Mullah Hastur said, on 08.02.09 at 5:32 pm

    *kaste handsken attende på*
    Ta den, din fjærkledde røvar! 😀


Legg igjen en kommentar

